Hoi allemaal! - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu Hoi allemaal! - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu

Hoi allemaal!

Blijf op de hoogte en volg Janita

08 September 2014 | Palestina, Bethlehem

Hoi allemaal!

Hoe is het met jullie? Met mij gaat het hier steeds beter. Ik moest nog wat wennen, maar het wordt echt steeds leuker! Naar mijn idee zit ik hier al veel langer dan 6 dagen! Afgelopen donderdag was mijn eerste werkdag. Ik werk op Lemuel. Dat is een kindergroep. De jongste is 4 of 5 en de oudste 15. Het zijn echt schatjes! ’s Morgens begin ik om 8 uur. We gaan dan de kindjes douchen, aankleden en eten geven. Er wonen 4 kinderen op deze groep. 3 daarvan gaan overdag naar dagbesteding, die brengen we dan om kwart over 9 ongeveer naar het andere gebouw. We nemen daarvandaan dan weer 2 kindjes mee terug (binnenkort 3, want er komt een nieuw jongetje). De kindjes die overdag op Lemuel blijven zijn ernstig meervoudig beperkte kinderen. Ze zitten allemaal in een rolstoel en 2 krijgen sondevoeding. Mijn dienst is tot 4 uur. Het kan ook zijn dat ik van 1 uur tot 9 uur moet werken. In het weekend ben ik altijd vrij! Om 3 uur gaan de kinderen die thuis wonen weer naar huis. We halen de kinderen die naar dagbesteding gaan dan weer op. Op mijn groep is 1 jongetje die kan lopen. Hij is 12, maar ziet eruit als een kind van 4/5 jaar. Echt heel leuk, is er toch nog iemand waar ik achter aan kan rennen ;). De middag/ avonddienst lijkt me wel leuker omdat dan de kinderen van dagbesteding terug komen. Daar kun je wat meer mee spelen en daar krijg je reactie van. Die andere reageren vrijwel nergens op. Dat is voor mij nog best wel wennen.

Afgelopen vrijdag zijn we met alle vrijwilligers naar Jeruzalem geweest. We gingen met de bus vanuit Beit Jala. Bij de grens naar Israël moesten alle Palestijnen uit de bus om gecontroleerd te worden. Wij moesten onze paspoort en visum laten zien. Een mevrouw was haar visum kwijt, daar deden ze echt heel moeilijk over, hadden ze ook een keer wat te doen!
Eerst hebben we kennis gemaakt met onze vertrouwenspersoon. Vanaf hun woning had je mooi zicht op de oude stad. Daar zijn we daarna naartoe gegaan. Het was begin van de sabbat. Echt heel bijzonder om mee te maken. Je moest echt helemaal door controlepoortjes voor je het plein op mocht. Op het plein waren toeristen die daar gingen zingen. Echt heel asociaal en respectloos vond ik. Toen ze niet ophielden ging een Jood tegen ze schreeuwen dat ze moesten stoppen. Een andere Jood zag ik met z’n oren dicht over het plein lopen. Voor hun is het echt een feestje. Ze gaan zingen en dansen. Helaas moesten we de bus op tijd halen, want die rijdt niet op sabbat. We zijn lopend door de douane gegaan. Je hebt dan echt het idee dat je door een gevangenis loopt! Vanaf daar verder met de taxi naar Jemima. We gaan zeker nog vaker daarnaartoe, dan blijven we in Jeruzalem slapen, hoeven we niet op tijd te zijn voor bussen en taxi’s.

Zaterdag heb ik lekker een dagje niks gedaan. Alleen even om fruit geweest, dat is hier zo lekker en goedkoop! En pasta gekocht! Het beleg hier is niet echt mijn smaak. Een smeersel van kikkererwten bijv. is dan nog het lekkerst. Het warme eten is wisselend. We krijgen 2 keer in de week vlees. Laatst hadden we lasagne, die wat wel echt super lekker. Maar gewoon de rijst is echt niks aan.
Zondagmorgen heb ik samen met Trudy (andere vrijwilliger) de dienst geluisterd van haar kerk via internet. Toevallig was het de doopdienst van Rhodé (van Jaco)!

’s Nachts is het hier trouwens echt een herrie. Ik slaap met iets in mijn oren. De hele nacht hoor je wilde honden blaffen. Om een uurtje of 3 beginnen de hanen te kukelen en als je denkt dat je alles gehad hebt beginnen ze om tien voor 5 met de oproep tot gebed! Maar goed, ook daaraan raak ik wel gewend. Ik zit hier als het goed is nog 8 maanden dus dan weet ik niet meer beter! Het wc papier mag hier niet doorgespoeld worden anders raakt de riolering verstopt. Dat moet je in een prullenbak doen, echt vies! Maar ja ook dat went vast wel.

Al met al is de cultuur hier nog wel heel erg wennen, gelukkig is er een vrijwilliger die hier 15 jaar geleden ook al geweest is. Die weet al een eind hoe het hier gaat, dus aan haar kunnen we veel vragen!

Tot schrijfs!


  • 08 September 2014 - 17:31

    Oma Van Doleweerd:

    Ga Janitat,t
    Om maar met het tw.c.t patpiet te beginnen, dat mocht in Pottugal ook niet! Soms vergat ik het.....
    Wat een mooi en duidelijk stukje schreef je!
    Het wennen zal nog wel een tijdje duren, het is allemaal zo heel anders.
    Het gaat je lukken! Lieve groet Oma van D

  • 08 September 2014 - 17:32

    Oma Van Doleweerd:

    Ik bedoelde: Ha Janita....

  • 08 September 2014 - 18:43

    Nadine:

    Haha.. dat wc papier,, bleeh :p
    Wel heel leuk dat je de weekenden vrij bent, kun je lekker veel zien en doen!
    En ach.. dat eten en die herrie moet je er maar gewoon bij nemen hea!
    Maar gelukkig ga je al wel een beetje wennen! :)
    Liefss

  • 08 September 2014 - 19:27

    Lineke:

    Ha,

    Leuk om je verhalen te lezen!
    Nog geen heimwee?;)

    Grtj,
    Lineke

  • 08 September 2014 - 20:32

    Ome Ad En Tante Hannah:

    Hoi Janita,
    Wat een indrukken doe je op. Je zult wel moe zijn na zo'n eerste week. Je programma ziet er goed uit. Probeer in de weekenden maar zoveel mogelijk te zien van het land.
    groetjes, Ome Ad en tante Hannah

  • 09 September 2014 - 19:25

    Ome Jaap En Tante Marianne:

    Ha Janita,

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat daar in het verre Israel. Toch wel mooi om te zien hoe die kindjes door jullie geholpen worden. Wist eigenlijk niet dat het gehandicapte kindjes waren. Dat was wel mooi dat het net de doopdienst van Rhodé was. Ik (marianne) ben gisteren met oma op kraamvisite geweest. zo'n schatje. We hopen dat je snel gewent bent en veel van het land kan zien. Groetjes Ome Jaap, tante Marianne en de kids

  • 21 September 2014 - 10:47

    Cees:

    Hoi Janita,
    Hoe gaat het met je? is het mooi weer? zijn er geen zieke?
    We hopen dat het goed gaat met je! We missen je : )

    groetjes van Cees van Sluijs

    (en ook van iedereen van de Julianastraat hoor! Super leuk om je verhalen te lezen xxx Gaby)

  • 22 September 2014 - 15:23

    Janita Van De Beek:

    Hoi iedereen van de Julianastraat!

    Wat leuk dat ik een berichtje van je krijg Cees!
    Het gaat goed met me en het is heerlijk weer hier. Iedere dag zo rond de 30 graden! Is het in Nederland ook nog steeds lekker weer? Gaat het ook goed met jullie allemaal?
    Vandaag was er een jongetje ziek en er ligt ook een jongetje in het ziekenhuis, die is er een hele week niet, dus er zijn helaas wel zieken.

    Ik heb het vandaag nog over jullie gehad met iemand, dus ik denk zeker nog aan jullie!

    Groetjes aan iedereen Cees!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janita

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 17733

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 07 Mei 2015

Jemima!

Landen bezocht: