Lente! - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu Lente! - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu

Lente!

Door: Janita

Blijf op de hoogte en volg Janita

09 April 2015 | Palestina, Bethlehem

Het is alweer een tijdje geleden, maar hier weer een berichtje! Het is echt lente hier. Alles begint te bloeien, heel mooi! We hebben vorige week nog de laatste regen gehad, afgelopen jaar heeft het best veel geregend maar dat is alleen maar goed voor het land. Laatst waren we naar Jericho geweest en dan rij je dus door de woestijn. De woestijn stond prachtig in bloei. Een waas van blauw/ paarsachtige bloemetjes en gras. Echt een heel ander zicht!

Met de kindjes gaat bijna alles goed. Elias ligt op dit moment in het ziekenhuis. Hij heeft keelontsteking en omdat hij niet op normale antibiotica reageert moet hij dan naar het ziekenhuis. Nour en Sameh zijn verkouden, maar dat komt door het wisselende weer denk ik. We hebben al een tijdje 6 kinderen die bij ons wonen. Binnenkort gaan Mo’min en Elias weer naar huis. Dat is maar goed ook want als je alleen staat heb je alleen maar tijd om ze eten te geven en in bed te leggen. Overdag houden we er waarschijnlijk wel 5 of 6, maar dan zijn we met meer dus dat is alleen maar leuk. Binnenkort gaat Lemuel opgeknapt worden, dus dan moeten we tijdelijk naar een andere verdieping. Dat zal wat worden, er is wel veel ruimte daar, alleen is er maar 1 grote slaapkamer.

M’n ouders zijn in maart geweest! We hebben echt een heerlijke vakantie gehad en veel mooie dingen gezien. Israël is echt een prachtig land! Toen ze er net waren was het wel nog koud, maar later hebben we heel mooi weer gehad!

Op goede vrijdag begon voor de Joden Pesach. We hebben ook een sedermaaltijd gehouden volgens de Haggada, maar er dan wel de messiaanse versie.
Sederavond is een avond aan het begin van het zeven (in Israël) of acht (buiten Israël) dagen durende Pesachfeest, waarop joden uit de Haggada lezen, 4 glazen wijn (of druivensap) drinken en een feestelijke sedermaaltijd houden. Wij hebben niet 4 glazen wijn gedronken, maar gewoon iedere keer bijgeschonken ;) De Haggada verteld het verhaal van de Joodse slavernij in Egypte en de uittocht uit Egypte. Seder betekent letterlijk: volgorde of orde, omdat de gebruiken volgens een volgorde of orde worden uitgevoerd die ook in de Haggada staat. Haggada betekent: vertelling.

Er wordt hier ook heel uitbundig palmpasen gevierd. Dat is voor veel mensen nog belangrijker dan gewoon pasen. Ze houden het ook niet allemaal op dezelfde zondag, net als dat pasen hier voor de orthodoxen een week laten is. Op goede vrijdag ben ik naar een dienst van de Christ Church in Jeruzalem geweest. Dat was in de oude stad in een tuin. Zondag zijn we naar de graftuin geweest. Daar werd om half 7 ’s morgens een dienst gehouden. Er waren wel zo’n 2000 mensen. Was mooi om een keer mee te maken!
Maandag zijn we gezellig naar Jeruzalem geweest en hebben we gewinkeld. Het was heel druk op straat, omdat het Pesach is. Alle joden zijn dan vrij.

Ik heb dan ook eindelijk in de dode zee gezwommen. Ik was er al wel eerder geweest, maar nog nooit wezen zwemmen. Echt een hele aparte ervaring. Het prikte wel heel erg in m’n gezicht.

Ook ben ik in Jericho geweest. Jericho op zich is niet zo veel aan, maar het sint Joris klooster was wel leuk om te bekijken en de omgeving was ook mooi. Je hebt vanaf daar ook uitzicht op de dode zee en voor de rest ligt het midden in de woestijn. Die stond toen in bloei. Echt heel mooi, bij wadi Qelt waren rode, gele en blauwe bloemetjes.

Het weer is nogal wisselvallig. De ene keer is het warm en dan koelt het toch ineens weer af. Maar goed, in de zomer zal het warm zat worden. Het kan hier in de warmte maanden oplopen tot 40 graden. Gelukkig hebben we op de groepen airco!

Zaterdag komt Nadine, dus vanaf volgende week woensdag heb ik weer al vakantie! Deze maand wordt er dus niet echt veel gewerkt, want met pasen had ik ook al vrij.

Ik ga weer stoppen, tot schrijfs!

• 09 April 2015 - 08:01

Joas:

leuk wat te lezen. Ik mis het wel. Geniet ervan!

• 09 April 2015 - 09:09

Tante Marianne:

Leuk om weer wat te lezen, Janita! Fijn dat je het goed naar je zin hebt. Je vader en moeder zijn weer veilig thuis. Ook wel weer prettig om te weten toch? We hopen dat je samen met Nadine een fijne tijd hebt. Hartelijke groetjes van ons allemaal!

• 09 April 2015 - 16:21

Oma Van D:

Ha Janita, wat gezellig weer een berichtje van je te lezen! Altijd weer gezellig!
    Ga volgende week samen met Nadine genieten meisje. We gunnen jullie een mooie tijd samen

• 10 April 2015 - 10:24

Gerdineke:

Hee Janita,
    Wat leuk om te lezen zeg! Geniet er nog maar lekker van!!!
    Veel plezier en succes nog!!