Koud en nat - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu Koud en nat - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu

Koud en nat

Door: Janita

Blijf op de hoogte en volg Janita

26 November 2014 | Palestina, Bethlehem

Hier ben ik weer! Hoe is het met jullie? Hier gaat alles nog steeds goed, behalve het weer. Het is nu toch echt kouder aan het worden. We hebben ook best wat regen gehad de afgelopen maand. Dat is dan meestal een paar dagen achter elkaar dat het wat regent. Het heeft nu al even veel geregend dan dat er vorig jaar regen en sneeuw was. Het is nu ook nat buiten en zo rond de 15 graden. In andere delen van Israël is het wel nog warmer. Binnen is het helemaal koud. Ik zit nu ook met een kleed over m'n benen en een straalkacheltje aan achter mijn laptop. Toen ik net uit m'n werk kwam dacht ik, even het raam dicht doen, maar het stond niet eens open. Op de groepen hebben ze een airco die je ook op verwarming kan zetten, dus dat is wel fijn voor de kinderen. Zelf heb ik het dan wel warm, maar ja ik zit ook niet de hele dag stil.

Er zijn de afgelopen maand veel zieken geweest op de groep. Ikram is lekker op vakantie geweest, zij is ook de enige die niet ziek is geweest. Nour is nog steeds snotverkouden en heeft ook koorts gehad en keelontsteking. Ahmed heeft ook keelontsteking en koorts gehad. Hij schreeuwt nogal, dus op den duur werd hij helemaal hees. Sameh is ook verkouden geweest en een beetje koortsig. De kinderen die thuis wonen zijn ook alle drie ziek geweest. Mohammed zo maar een paar dagen. Elias heeft een paar weken in het ziekenhuis gelegen. Hij komt de winter ook niet meer omdat z’n moeder de overgang van binnen naar buiten niet goed voor hem vindt. Hij komt als alles goed gaat in maart weer. Mozmin heeft ook in het ziekenhuis gelegen omdat hij vaak veel slijm heeft en dan kan hij moeilijk ademen. Eén van de teachers is zwanger en gaat zo met zwangerschapsverlof. Ze wilde mij al voor de klas zetten, maar dat gaat gelukkig niet door. Ik kan geen Arabisch en dat is dan wel handig. Nu komen er waarschijnlijk 2 meisjes van de winter naar Lemuel. Sameh en Nour vinden het helemaal leuk als je een ballon opblaas en hem dan piepend leeg laat lopen. Ze moeten dan echt zo hard lachen. Sameh hoort het kleinste piepje meteen. Dan staat er een cd op en dan hoort hij het meteen. Hij is blind dus heel erg op zijn gehoor gericht. Het is zo een simpel iets en ze worden er zo blij van! De komende weken gaan Liesbeth en ik veel werken denk ik want Nada heeft vakantie. Dan moeten we iedere week 5 dagen werken. Of 2 dagdiensten van 8-16 uur en 3 afternoon-sleepdiensten van 16-8 uur of andersom. Ik heb nu drie slaapdiensten achter elkaar. Dan moet ik er zo vroeg uit, echt verschrikkelijk. Vannacht waren de honden ook nog eens vervelend. De hele nacht geblaf. Voor 8 uur moet Ikram helemaal klaar zijn. Ze heeft echt mega lang haar, heel mooi krullend, maar het is niet echt praktisch.

Donderdag gaat Ben naar Bethlehem voor onze werkvergunning. 2 december loopt mijn visum af, dus dan kan ik even Israël niet in. We krijgen als we ons werkvergunning hebben wel een papiertje, maar dat is niet altijd genoeg soms willen ze echt een visum zien.

Als jullie het nieuws volgen zullen je wel weten dat het momenteel nogal onrustig is in Israël. Voornamelijk in Oost-Jeruzalem en bij de Tempelberg zijn er regelmatig rellen. Afgelopen maandag was de Oude stad afgesloten. Ook het openbaar vervoer rijdt soms wat minder. Zelf ben ik de afgelopen 2 zaterdagavonden in Jeruzalem geweest, dan merk je er weer niks van. In Beit Jala is er ook niks van te merken. Laatst werden de kinderen een uurtje eerder naar huis gebracht omdat het op straat nogal onrustig was in Bethlehem denk ik. Het wetsvoorstel van premier Netanyahu bevorderd de vrede nou ook niet echt. Persoonlijk vind ik het ook een wet die niet echt nodig is. Je krijgt dan tweederangsburgers wat volgens mij niet de bedoeling is van een democratisch land. Iedereen weet toch dat Israël het land van de Joden is, dan hoeft daar toch geen wet over te komen en zeker nu niet.

Een paar weken geleden hebben we een jeep-tour gemaakt door de Judese woestijn. Dat was echt zo vet! Het was een cadeautje van de ouders van Loïs. Zij waren met een groepsreis mee en wij mochten ook een dag mee. We gingen met 4 jeeps de woestijn in. Het was echt zo mooi daar! We zagen in de verte ook nog de Dode zee. We kwamen kuddes geiten tegen en bedoeïen op ezels. Na de jeep-tour kregen we een rondleiding door de oude stad. Het was op vrijdag dus de opening van de sabbat was bezig. Daarna zijn we naar een Joodse familie gegaan waar we een sabbatsmaaltijd hebben gehouden. Het was een Nederlandse vrouw die met een Joodse man getrouwd is en zelf ook Joods is geworden. Ze moest daarvoor een opleiding volgen, haar man moest ook nog bijleren omdat anders zijn vrouw meer zou weten dan hij. Het was echt heerlijk! Als voorgerecht kregen we een broodje waar we salades op konden doen. Er waren echt wel 12 verschillende soorten waar we uit konden kiezen. We kregen ook een Marokkaanse visschotel en boontjes die echt zo lekker waren! Als hoofdgerecht kregen we kip met kikkererwten en andere groenten en couscous. Dat vond ik persoonlijk wat minder omdat ik niet echt fan ben van couscous en van die kikkererwten (behalve falafel, dat vind ik wel lekker). Het nagerecht daarentegen was echt super! Chocolade soufflé met ijs en allemaal verschillende kleine dingentjes zoals schuimpjes, mousse met mint smaak, biscuitjes met iets van (slag)room ertussen en nog meer maar die weet ik niet meer! In ieder geval was het leuk om een keer mee te maken!

Afgelopen zaterdag waren we uitgenodigd om bij Lucy te komen eten. Dat is een teacher van Eber. Het was echt heel gezellig en ook leuk om te zien hoe de huizen hier er vanbinnen uitzien. Het enige ongezellige was dat de tv een hele tijd aanstond. Er komt dan continu nieuws over. Ze willen hier altijd nieuws uitzenden. En het is allemaal hetzelfde en herhaling. Het enige wat je ziet is schieten en tanks. Ze zijn hier behoorlijk bang voor de IS. Eén van de bewoners die best hoog niveau heeft heb ik ook al een paar keer horen zegen: de IS kan hier niet komen want dat laat Israël niet toe. Ik hoop maar voor ze dat dat zo is. Israël heeft wel een heel sterk leger. 75% van de belasting gaat naar het leger en je in Israël ook overal militairen tegen op straat in winkels als je op een terrasje zit, overal. Zitten ze met een groot wapen gezellig op een terrasje wat met vrienden te drinken.

De tijd is aangebroken dat er vrijwilligers naar huis gaan. Aswintha is vorige week woensdag vertrokken. Komende vrijdag gaat Joas naar huis. Echt zo jammer want het is gewoon zo gezellig met z’n allen. Joas heeft eerst in het ziekenhuis in Bethlehem stage gelopen en de afgelopen maand heeft hij de medicijnlijsten o.a. in orde gemaakt en een ander systeem ervoor gemaakt. Eind december gaan Loïs en Floor naar huis. Dat vind ik echt niet leuk. Dan wonen we nog maar met z’n drieën in ons huisje. Er komen wel weer nieuwe geloof ik, maar ja das niet hetzelfde. Liesbeth is als ze vrij is vaak naar een vriendin, daar slaapt ze dan ook. Dus die is ook niet veel thuis.

Ik heb pantoffels gekocht! Het had wat voeten in de aarde, maar nu heb ik ze toch. Ik had er gekocht, maar toen was er één nat geworden en ik had een koude voet. Dus wat deed ik, ik legde hem op het kacheltje. Dat moet je dus niet te lang doen want dan brand hij door. Dat was dan ook precies wat er gebeurde. Nou had ik dus andere gekocht, maar die had ik niet kunnen passen en het was maat s/m ?? Ik mocht ze ruilen als ze te klein waren, dus ik weer die hele straat afgelopen, was de winkel dicht. De heenweg gaat de weg naar beneden de terugweg dus omhoog en de weg is echt mega lang! De derde keer was hij wel open gelukkig. Ik had hem bijna over het hoofd gezien, maar keek gelukkig nog net op tijd opzij! Kheb toch ook maar een winterjas gekocht. ’s Avonds kan ik echt niet zonder als we eens weg gaan en Ben zei dat we de koudste winter mee gaan maken die we ooit hebben meegemaakt. Niet zozeer qua temperatuur maar vooral gevoelsmatig. Ik ben benieuwd!

Er was laatst post voor, bedankt daarvoor! Altijd gezellig om iets uit Nederland te horen!

We gaan zo naar de universiteit in Bethlehem. Joas geeft een presentatie over epilepsie en wij moeten verschillende soorten toevallen nadoen. Hopelijk gaat het goed, ik hoef alleen maar op z'n Arabisch hysterisch te doen dus dat is het moeilijkste niet!

Groetjes vanuit het nu koude Palestina!

  • 26 November 2014 - 11:37

    Oma Van Dolewerd:

    leuk verslag Janita, we zijn weer helemaal bijgepraat! Heb er wel beeld als jij het koud hebt!!
    Hier is het ook behoorlijk frisjes.
    Liefs Oma van D

  • 27 November 2014 - 07:53

    Miranda Van Doleweerd:

    Heei deerne zo te lezen heb je het daar heel goed naar je zin, geniet ervan gr Miranda

  • 29 November 2014 - 14:12

    JJA De Muijnck:

    Dag Janita,
    Fijn dat het zo goed met je mag gaan daar.
    Ik lees je verslag altijd even door en ben onder de indruk van het werk dat je daar mag doen.
    De winter gaat ook in Borssele zachtjes aan beginnen, en het is hier ook wat natter aan het worden.
    Binnenkort hoop ik je even te bellen.
    Vanuit Borssele is er niet zo heel veel te melden.
    Morgenochtend hopen we in de gemeente het Heilig Avondmaal te houden.
    Zou groot zijn, als je daarvan ook iets in je leven mocht ervaren dat de Heere boven alles staat.
    Ook in dat land Israël, waar de zorgen toch ook veel zijn.
    Ik wens je Gods Zegen toe.
    Hartelijke groet,
    Oud. JJA de Muijnck

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janita

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 17743

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 07 Mei 2015

Jemima!

Landen bezocht: