Koele zomer - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu Koele zomer - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu

Koele zomer

Door: Janita

Blijf op de hoogte en volg Janita

06 Juli 2015 | Palestina, Bethlehem

Beste lezers, het is alweer veel te lang geleden dat ik een verslag heb geschreven, maar veel van jullie heb ik in Nederland gezien toen ik daar was. Ik ben nu alweer een maand terug en daar ben ik maar wat blij om! Het is fijn om weer hier te zijn en het weer is ook een stuk aangenamer! Het is echt heerlijk weer, niet boven de 30 graden dus dat is echt genieten! Het is wel vreemd voor hier, want normaal gesproken is het vaak tegen de 40 graden rond deze tijd. Niemand snapt er wat van! Sommigen noemen 's avonds zelfs koud, maar dat is juist lekker.

We hebben ons de afgelopen weekenden prima vermaakt. We hebben een keer een wandeling over de muren van de oude stad gemaakt. Het was wel een beetjes ingewikkeld want toen we bij de Klaagmuur kwamen moesten we weer helemaal teruglopen naar de Jaffa gate en vandaar de andere kant van de muur weer op. Op een gegeven moment konden we niet verder omdat er een hek op slot zat, we moesten er toen af en kwamen in een deel waar we nog nooit geweest waren. Het was nou ook niet echt het mooiste stukje van de oude stad.

Laatst zijn we een weekend naar Nazareth geweest. De reis er naartoe was weer een hele heisa. We hebben momenteel een auto ter beschikking, dus dan zou je denken dat het sneller gaat dan met de bus, niet dus. We hadden bedacht welke weg we wilde nemen, maar hadden niet bedacht dat die helemaal door de Westbank liep (dat is Palestijns gebied). Op zich is dat geen probleem, maar toen we door Jenin heen waren gereden en op een bordje Nazareth zagen staan kwamen we voor een gesloten checkpoint te staan. We weten nog steeds de exacte reden hiervan niet, maar het kan geweest zijn omdat het vrijdag was (begin van de sabbat), of omdat er net een aanslag was gepleegd in de Westbank op Israëliërs. In ieder geval moesten we weer een heel eind terug tot we door een ander checkpoint de Westbank uit konden. Ik was nog nooit zo blij geweest weer gele nummerborden te zien en om door een checkpoint te rijden. Uiteindelijk hebben we ruim 6 uren erover gedaan om in Nazareth te komen terwijl we er de terugweg maar ruim 2,5 uur over hebben gedaan!
Voor de rest hebben we een heel gezellig weekend gehad. Elbert was wel ziek dus dat was jammer. Zaterdag zijn we naar Gan Hashlosha geweest, een waterpark met natuurlijke waterbronnen. Het was echt niet meer leuk druk. Alleen maar joden want het is ramadan. Iedereen barbecuet daar dus wij hebben het ook maar gedaan. Was echt heerlijk en het park is ook echt prachtig!

Afgelopen weekend zijn we naar het strand in Tel Aviv geweest. Er waren echt hele hoge golven, dus dat maakte het extra leuk! Er waren ook veel kwallen, ik heb er niet één gezien maar ben wel gestoken (of hoe je het ook noemt). Het was wel warm maar nog niet te warm. We hadden wel 3 parasols gehuurd, zodat we niet in de zon zaten. Eind van de middag was dat weer wel te doen.

Op Lemuel hebben er wat veranderingen plaatsgevonden. Mo’min komt niet meer. Echt heel jammer want het is echt een schatje. We hebben nu sinds dinsdag een nieuw meisje, Bisaan. Ze zou voor een week komen logeren en daarna komt ze van donderdag tot maandag. Ze was wel meteen ziek geworden, hele hoge koorts dus ze lag in het ziekenhuis. Echt heel zielig, ze was echt kletsnat van het zweet en de koorts daalde gewoon niet. Volgens haar vader heeft ze dit regelmatig, maar het is wel schrikken als je er niet vanaf weet. Afgelopen donderdag is ze teruggekomen. Ze heeft nu alweer koorts, dus wat dat nou is weten we ook niet.
Elias is ook weer terug. Hij komt nu doordeweeks een paar dagen en nachten en dan het weekend thuis. Hij is nu al 6,5 dat is best oud als je bedenkt dat de levensverwachting 5 jaar is en de gezondheidszorg hier is ook niet één van de beste. Hij heeft altijd veel last van slijm, echt zo zielig. Hij is ook echt zo mager dat ik als ik hem afdroog altijd bang ben dat ik zijn vel ervan af haal, gebeurt natuurlijk niet, maar toch. Ben is voor 10 dagen naar Duitsland. Dat moet na 2 jaar anders verlies je je nationaliteit. Hij had er echt totaal geen zin in. Hij is hier ook al 28 jaar dus hij heeft eigenlijk niet zoveel meer met Duitsland. We moeten daarom ook in het weekend werken, maar dat zijn gelukkig maar 2 weekenden en ik hoef alleen maar 1 keer een 24 uur dienst op zondag. Dat mag hier gewoon. Ben werkt normaal altijd van 8 uur zaterdagochtend tot maandagochtend 8 uur.

Het is zoals ik al zei ramadan. Omdat we in een gebied zitten waar nog vrij veel christenen wonen kunnen wij gewoon op straat eten en drinken als we willen. Maar ga je bijvoorbeeld naar Ramallah of Hebron dan kan dat echt niet. Ze eten vanaf de dageraad (dat is voor zonsopkomst) tot na zonsondergang niet. Om 3 uur hoor ik altijd de moskeeën al. Ik denk dat dat is om te zeggen dat ze nu mogen eten of juist niet meer, om 4 uur is dat het oproep tot gebed. Ramadan houden ze om verschillende redenen. Het is één van de 5 zuilen van de islam dus verplicht, maar het is ook om zich in te leven in armen, hoe het voelt om honger te hebben. Veel mensen eten ’s morgens vroeg en ’s avonds na zonsondergang. Veel vrouwen staan de hele dag in de keuken of ze gaan uit eten. Het heeft volgens mij dan niet meer zoveel met inleving in armen te maken, want die kunnen helaas niet na zonsondergang zich helemaal vol eten. Ze mogen zelfs niet drinken overdag. We zitten hier nog in het minst warme land van het Midden-Oosten, maar hier is het al dorstig weer. Ze mogen enkel hun mond spoelen. Ik vraag me wel af hoeveel mensen nou daadwerkelijk een hele maand strikt vasten hier. Niet iedereen hoeft te vasten. Jonge kinderen, zieken, zwangere vrouwen, vrouwen tijdens de menstruatie, reizigers en soldaten in oorlogstijd hoeven niet te vasten. Het wordt wel aangemoedigd om het later in te halen.

7 juli gaat Wijnie alweer naar huis, dan zit ik alleen nog met Liesbeth en Elbert hier en Liesbeth gaat in augustus voor een maand naar Nederland. In september komt Trudy gelukkig weer terug. Dat wordt vast weer gezellig!

Dit was het weer voor deze keer. Iedereen die vakantie heeft straks alvast een fijne vakantie met mooi weer gewenst!

• 06 Juli 2015 - 19:22

Lineke:

Leuk weer om te lezen!

• 06 Juli 2015 - 22:05

Dineke:

Wat leuk weer eens een verslag van jou!
    Fijn dat je het weer zo naar je zin hebt.

• 07 Juli 2015 - 07:16

Tante Marianne:

Leuk om weer te lezen Janita! Gelukkig maar dat het niet zo warm is, dan houd je het langer vol!

• 07 Juli 2015 - 16:40

Izaak:

Leuk!

• 08 Juli 2015 - 18:50

JJA De Muijnck:

Dag Janita,
    Fijn om weer wat te lezen.
    Ik begrijp uit je verhaal dat je het goed naar je zin heb.
    Is een bijzondere ervaring denk ik zo.
    Wat fijn dat je zo iets kunt betekenen voor deze mensen die je mag verzorgen.
    Ben blij dat onze autowegen wat sneller zijn :)
    Ik hoop je binnenkort, als dat mogelijk is weer eens te skypen.
    Hartelijke groet en Gode bevolen.
    JJA de Muijnck