Zandstorm - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu Zandstorm - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu

Zandstorm

Door: Janita

Blijf op de hoogte en volg Janita

24 September 2015 | Palestina, Bethlehem

Jaaa! Trudy is terug ;)! Echt weer zo gezellig, het lijkt ook net alsof ze niet weggeweest is. Ik heb het meteen ook weer meer naar mijn zin hier. De zomer was namelijk behoorlijk saai en warm! We hebben in augustus echt heel warm weer gehad, niet te doen. Gelukkig was er airco tijdens het werken.

Op Lemuel was het druk in augustus. We hebben bijna de hele maand 6 kinderen gehad en dat met maar 3 werkers was best pittig. Gelukkig deed Ben naast de weekenden werken ook doordeweeks veel helpen. Toen Liesbeth net terug was kreeg ze blindendarmontsteking, dus ondanks dat Eber weer begonnen is zijn de kinderen van dagbesteding de eerste week nog niet gekomen. Vanaf maandag 7 september komen ze weer. Ben benieuwd hoe het met ze gaat. 1 van de kinderen moet waarschijnlijk opgenomen worden door Jemima, omdat het veel te veel is afgevallen. Dus dan hebben we sommige dagen 7 kinderen.

Met Bisaan, het meisje dat iedere keer naar het ziekenhuis moest omdat ze koorts kreeg, gaat het nu goed. Ze is echt een schatje. Echt een heel mooi klein meisje met hele schattige kleertjes. Het is nog even uitvogelen hoe ze haar eten het beste kan krijgen. Ze heeft nu nog een neussonde, maar we proberen er naar toe te werken dat ze zonder kan want ze kan ook gewoon via de mond eten. Alleen verslikt ze zich heel snel en ze krijgt het er niet goed uitgehoest, dat is best zielig.

Het is nu 16 september, dus het is al weer 12 dagen geleden dat ik wat hierboven staat geschreven heb. Mohammed was gelukkig niet meer afgevallen, maar dat kon ook haast niet. Hij weegt 18 kilo en is 12 jaar. Wel heeft hij doorligplekken gekregen. Rahaf en Safieja zijn nog maar 1 dag geweest en morgen hopen ze weer te komen. Dit omdat Liesbeth nog niet kon werken en ze mag nog niet tillen. Bisaan zal waarschijnlijk toch wel de sondevoeding houden, want als we via de mond geven verslikt ze zich veel te vaak.

Misschien hebben jullie het gehoord, maar vorige week was er een zandstorm in het Midden-Oosten. Nu is hier wel vaker een zandstorm maar dat is meestal in het voorjaar en hij komt meestal uit Saoedi-Arabië en deze keer uit Syrië. In het voorjaar regent het meestal na een zandstorm, maar nu valt er nog niet veel regen. Gisteren regende het ineens heel hard, zomaar 3 minuutjes dus het meeste zand zal nu wel uit de lucht zijn. Alleen was het te kort om alles weg te spoelen. Er zijn best wat mensen omgekomen door de zandstorm. Er was bijvoorbeeld een jonge man op zijn balkon aan het slapen en is daar waarschijnlijk gestikt. Best gevaarlijk, zeker als dit vaker voor gaat komen in de zomer. Een zandstorm ziet eruit als een dikke mist. De eerste dag kon je echt bijna niks zien. Hij begon op maandag en pas zondag was hij helemaal over. Echt verschrikkelijk, zeker omdat het ook nog eens 35-37 graden was.

23 september alweer. Nu zal ik dit verslag eindelijk maar eens afmaken! Op Lemuel hebben we best veel zieken. Nour heeft keelontsteking gehad, Ahmed heeft het en Elias heeft iets erger dan keelontsteking. Hij ligt nu ook in het ziekenhuis daarvoor omdat hij veel zwakker is. Mohammed was sinds vorige week woensdag niet meer geweest. Toen hij maandag terug kwam was hij nog magerder. Ik dacht dat dat niet kon, maar dus wel. Hij had ook koorts en ademde heel zwaar. Lana had contact gehad met de moeder over hoe het kon dat hij zoveel meer was afgevallen. Ze heeft hem gewoon al die dagen geen eten gegeven omdat hij niet wilde. Hij had veel last van epilepsie de afgelopen week. Maar ze was ook niet naar een dokter geweest of zo iets. Lana vond eigenlijk dat hij naar huis moest omdat het niet de verantwoordelijkheid van Jemima is, maar Ben wilde hem toch graag naar het ziekenhuis brengen. In het ziekenhuis heeft hij duidelijk gezegd dat hij al een tijdje niet in Jemima was en dat het dus niet onze schuld is dat hij in deze toestand binnenkomt. Anders is het hele slecht voor de naam van Jemima. Hij heeft een flinke longontsteking. Vandaag zijn Trudy en ik bij Elias en Mohammed op bezoek geweest en het gaat al wat beter gelukkig. Nu is Jemima naar een mogelijkheid aan het zoeken om Mohammed toch op te kunnen nemen, maar eigenlijk zitten we vol. Maar ja, de moeder wil niet voor hem zorgen, echt heel schrijnend om te zien en we worden er ook wel boos maar vooral verdrietig van! Gelukkig hebben de meeste kinderen die thuis wonen een moeder die wel van ze houdt!

Afgelopen zaterdag zijn we naar Ramallah geweest met Cor en Joke en Jan en zijn vrouw van het bestuur. Was echt super gezellig en lekker bij de KFC gegeten. Ook zijn we naar Taybeh geweest, daar was het Octoberfest. Echt grappig dat ze dat hier ook hebben. Het was weliswaar in september, maar dat komt omdat ze het hier al snel koud vinden en nu is het nog lekker weer. Er waren echt heel veel toeristen. We zijn niet lang gebleven want we moesten nog een heel eind terug rijden.

Wij gaan hier nog genieten van het heerlijke weer en ik hoop dat jullie ook een herfst met mooi weer krijgen!

• 24 September 2015 - 17:14

Ben Van De Beek:

Janita!

Goed verhaal. Wel zorgelijk allemaal, maar daar zul je vast aan wennen.
    Doe je best.

Ben

• 24 September 2015 - 19:43

Izaak:

Leuk om te lezen Janita!

• 24 September 2015 - 19:51

Nico:

Zo te horen viel de zandstorm hier in het noorden nog wel mee. In Haifa was het ook niet lekker om buiten te zijn, maar ik wist niet dat het ook echt levensgevaarlijk kon zijn.

Het klinkt alsof je met het werk nog wel wat voor de kiezen krijgt.
    Sterkte! Vergeet niet er ook van te genieten ;)

• 24 September 2015 - 20:56

Dineke:

Wat leuk weer eens wat van je te lezen, dacht pas nog dat het al zo'n poos geleden was.
    Het zijn alleen niet de leukste dingen om te lezen, het is even een zware tijd. Zet 'm op hè!!

• 24 September 2015 - 22:23

Nadine:

Geniet ervan en zorg voor al die lieve zieke, zwakke en vrolijke kinderen :)

• 26 September 2015 - 18:02

JJA De Muijnck:

Mooi om weer een verslag te lezen.
    Zorgen zijn er daar dus ook.
    Fijn dat je voor de kinderen daar een hand en een voet kan en mag zijn.
    Groeten uit Borssele