Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Door: Janita

Blijf op de hoogte en volg Janita

07 Januari 2015 | Palestina, Bethlehem

Lieve mensen, allereerst wens ik iedereen een gelukkig en gezond 2015 toe!

De afgelopen maand was een drukke maand. De eerste weken veel gewerkt en daarnaast ook veel gezellige dingen met de vrijwilligers gedaan. Dan was er natuurlijk ook nog kerst en oud en nieuw!

Het werken bevalt me nog steeds prima. De kindjes zijn lief en de collega’s zijn gezellig! We hebben er 2 nieuwe meisjes bij. Ze gingen eerst naar Eber, maar komen vanaf nu naar ons. Ze zijn allebei rond de 7 en ze heten Safieja en Rahaf. Ze zitten ook beide in een rolstoel (zie foto bij reisverslag ‘gearriveerd’). Qua niveau passen ze ook beter op Lemuel. Eerst hadden we een meerderheid aan jongens overdag, maar nu hebben we maar 1 jongen en wel 3 meisjes. Mohammed is er voorlopig niet omdat hij geopereerd is. Hij komt pas weer als het hersteld is, hopelijk is dat snel! En Elias komt weer als het weer beter word.

Het lijkt alweer zo lang geleden, maar eind november hebben we dus die presentatie over epilepsie gehouden. Nou ja, Joas dan en wij deden de verschillende soorten toevallen voor. Het ging gelukkig goed. Het ging bij mij stukken beter dan tijdens het oefenen. Als bedankje kregen we een klok waar in het Arabisch ‘Moederdag 2013’ opstond…Joas is een dag later weer naar Nederland vertrokken. Als afscheidseten had hij voor ons hutspot gekookt met worstjes, dat mis ik af en toe wel hoor!

5 december hebben we ook hier sinterklaas gevierd. We hadden 2 zwarte pieten en natuurlijk was sinterklaas er. Alle kinderen kregen een cadeautje. Met een groep hebben wij dobbelsteen spel gedaan en daarna lekker gegeten. ’s Avonds gingen we nog even naar buiten waar iemand op het fantastische idee kwam om buut verstoppertje te gaat doen. We zijn nadien wel op het matje geroepen bij Lana. De regel is dat we geen ‘vreemde mannen’ uit mogen nodigen op ons appartement. En we hadden teveel herrie gemaakt. In ieder geval hebben we nog wel een gezellig sinterklaasfeestje gehad!

Kerst is hier toch wel anders. 19 december hadden we kerstviering met heel Jemima. Christelijke kerstliedjes worden vrolijk afgewisseld met Jingle bells in het Arabisch. Dat is hier trouwens wel één van de favoriete kerstliedjes want die hoor je overal en tijdens de viering werd hij wel 2 of 3 keer gedraaid. En het leuke is dat het hier nog steeds kerst is, want de orthodoxen hebben deze week pas kerst. De kinderen zijn dan ook van woensdag tot vrijdag vrij. 23 december ben ik samen met Floor en Fatmeh naar de kerstdienst van de Baraka Church geweest. 24 december heb ik gewinkeld met Henriëtte in de Jaffa Street. Zij werkt tot begin februari overdag op Lemuel. Het was echt heel gezellig! Om 4 uur hadden we kerstviering met de bewoners van Jemima. We hebben uit de bijbel gelezen en gezongen. ’s Avonds hebben we geprobeerd Bethlehem binnen te komen, maar zonder succes. Het was zo druk dat we op den duur maar uit de taxi zijn gestapt. We zijn toen maar ergens in Beit Jala wat gaan drinken. Op eerste kerstdag hebben we via internet een kerkdienst geluisterd. Elbert moest werken, dus we zijn ’s middags nog naar Boaz geweest om het daar wat gezellig te maken. Voor de rest waren we allemaal een beetje sip omdat we niet thuis waren. Tweede kerstdag zijn we naar de Dode zee geweest bij Jericho. We hebben daar gebarbecued. Het was daar 25 graden. Was echt super gezellig! Zaterdag en zondag hebben we het ook nog gezellig gemaakt. Zondag op maandag nacht zijn Loïs en Floor vertrokken, was echt huilen. Echt heel jammer  het was zo een gave gezellige tijd met z’n vijven! Nu zijn we nog met z’n drieën, Trudy, Elbert en ik. Het is natuurlijk nog steeds gezellig, maar het scheelt wel even of je met 4 anderen in een huis woon of met 2. Heel stil en leeg vooral! Alle muziekinstrumenten zijn weg. Trudy gaat 12 februari weg, dat is het ook zo weer. We moeten het de komende maand nog maar heel gezellig maken. We gaan in ieder geval nog een weekend naar de familie Dekker in Nazareth. Daar hebben ik echt wel zin in!

Op oudejaarsdag heeft Peter oliebollen, appelbeignets en met banaan gebakken. Was echt heerlijk! ’s Avond hebben we – hoe kan het ook anders – gebarbecued met alle bewoners. Trudy en ik hadden slaapdienst zodat alle werkers vrij waren. Wij hebben toch geen familie hier. Ik had slaapdienst op Kezia en Ruchama. Rasja wilde opblijven tot 12 uur. Ik ben toen met haar naar Boaz gegaan, daar hebben we gezellig spelletjes gespeeld samen met Trudy en Salem. Om klokslag 12 uur wilde Rasja terug (ze is autistisch). Om kwart over 12 zijn we teruggegaan. Er was maar heel weinig vuurwerk en ik was ontzettend moe! 2 januari hadden we nog een etentje met alle werkers van Jemima. We hebben toen gezellig Bingo gespeeld!

Het weer is lange tijd lekker geweest, maar nu is het net begonnen met sneeuwen. Alles ligt hier plat. De scholen zijn dicht de winkels zijn dicht. Het personeel van Jemima kan ook niet komen. In Jeruzalem zijn 1000 extra militairen aanwezig. Vorig jaar zijn veel mensen voor een paar dagen vast komen te zitten in hun auto, dit willen ze nu voorkomen. We hebben dan ook maar genoeg boodschappen gedaan om het te overleven ;)

Het postadres van Jemima is trouwens gewijzigd. Het is nu als volgt:
House Jemima
P.O.Box 1568
9101402 Jerusalem Israël

• 07 Januari 2015 - 19:03

Tante Lian:

Ha Janita,

Nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! We hebben je gemist op de Krijger receptie...
    Zo te lezen vermaak jij je uitstekend daar en heb je het goed naar je zin! Geen tijd om je je te vervelen of heimwee te krijgen.... Geweldig! We hopen dat dat zo blijft!!!!
    Het beste hoor!

Groeten van ons uit Nieuw Lekkerland

• 07 Januari 2015 - 19:32

Tante Dineke:

Hoi Janita,

Het allerbeste toegewenst voor dit nieuwe jaar.
    Leuk om weer een nieuwsbericht van jou te lezen.
    Fijn dat je je werk nog steeds met plezier mag doen.
    Ik snap dat het niet zo leuk is om zonder je familie de
    feestdagen door te brengen.....

Hroetn uut Bossele

• 07 Januari 2015 - 19:36

Rens:

Hoi Janita,

Jij ook de beste wensen voor 2015! Ik had nog wat op de post gedaan, maar ik weet dus niet of het ooit aankomt, nu je een ander postadres hebt. Je beleeft in ieder geval nog van alles! Klinkt goed! In Jaffa Street ben ik trouwens ook weleens geweest ;-). Fijne tijd!

Groetjes,

Rens

• 07 Januari 2015 - 19:45

Tante Marianne:

Ha Janita,

Ook vanuit de borszeestraat de allerbeste wensen. Fijn dat het goed gaat met je. Lijkt me inderdaad best wel even slikken als er weggaan. Het clubje wordt dan zo klein. Leuk om zo van alles te lezen over jullie bewonertjes.

Hartelijke groet,

Marianne en jaap, wilco, arenda, ronald en christian

• 07 Januari 2015 - 22:20

Dineke:

Haaa,

Leuk om weer iets van je te lezen! Jij ook een gezond en gelukkig 2015!!
    Je hebt weer van alles beleefd, fijn dat je het zo naar je zin hebt!

Liefs, Dineke

• 07 Januari 2015 - 23:19

George:

Ha Janita,

Erg leuk om te lezen zo!
    Je bent goed bezig en je geniet er wel van....

Wat een afwisseling met het weer, eerst 25 graden en dan sneeuw..

In Zeeland is het gewoon werken en zo af en toe bij elkaar zijn:)
    Afgelopen zaterdag bij Arko en Annemieke thuis, het is er gezellig geworden!

Nou tot de volgende keer.

Groetjes,
    George en Lineke