Hittegolf - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu Hittegolf - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Janita Beek - WaarBenJij.nu

Hittegolf

Door: Janita

Blijf op de hoogte en volg Janita

08 Oktober 2014 | Palestina, Bethlehem

Hier weer een berichtje vanuit het warme Palestina! Ja bij jullie wordt/ is het herfst maar hier zitten we midden in een hittegolf hoor! Het was net wat kouder aan het worden, maar nu lopen we weer te puffen. Ik heb niet echt het idee dat het al oktober is zeg maar!

Afgelopen weekend zijn we naar Bethlehem geweest. We zouden eigenlijk het weekend naar Haifa gaan, maar omdat het vrijdag middag begin van de sabbat is was het reizen te gevaarlijk. Er is dan een grote kans dat je met stenen wordt bekogelt door orthodoxe Joden. Dus we hebben er op het laatste moment toch maar vanaf gezien, echt heel jammer want we hadden er wel zin in! We konden niet eerder weg omdat we overdag een cursus over epilepsie hadden. Die werd in het Arabisch gegeven, heel interessant dus. Het leukste was dat we met 4 vrijwilligers een sketch gingen doen. Loïs speelde dan dat ze een aanval kreeg en ik moest samen met Floor en Trudy zoveel mogelijk verkeerd doen. Daarna deden we het nog een keer maar dan goed. We hebben zo gelachen tijdens het oefenen!

In Bethlehem zijn we naar de geboortekerk geweest. Een groot gedeelte stond in de steigers vanbinnen i.v.m. het slechte dak dat werd gerepareerd. Dat was wel jammer. Voor de rest was het best mooi. Je zag ook een massagraf met allemaal botten en schedels van waarschijnlijk de kinderen die Herodus heeft laten vermoorden. Dat vond ik wel indrukwekkend om te zien. Er waren ook allemaal graven nog te zien. ’s Avonds hebben we gebarbecued bij een pretparkje (voor kinderen). Het was echt heerlijk vlees, veel beter dan in Nederland. Merk je toch het verschil tussen plofkip en scharrel kip ;) Na de bbq zijn we in het reuzenrad geweest. Ik had nooit gedacht dat ik in Palestina nog eens in een reuzenrad zou zitten. Hij was niet heel hoog, maar ging wel behoorlijk hard. Sommigen werden er misselijk van na al dat vlees!

Het werk gaat steeds beter. Vaak werk ik samen met Trudy, dat is een andere vrijwilligster. Echt heel gezellig! We hebben overdag als ze er allemaal zijn 4 kinderen. Vandaag waren ze er allemaal. Het was echt een heerlijke dag. We hadden van te voren besproken hoe we het gingen doen, omdat het allemaal nogal ingewikkeld is met voeding. Eliaz, dat is dat nieuwe jongetje, krijgt sondevoeding door zijn neus. We moeten hem 150 ml geven verspreidt over 1,5 uur. En dat 2 keer met 2 uur ertussen. Je bent dan heel veel met voeden bezig en heb maar weinig tijd om activiteiten te doen, want in de 2 uur dat hij niet krijgt moet hij liggen. Zo heeft ieder kind weer zijn eigen tijden en eigen dikte en hoeveelheid van voeding. De neussonde is ook heel dun en aangezien we hier bijna iedere dag rijst krijgen is het echt ontzettend zwaar om die spuiten te geven. We zijn er vanaf vandaag dan ook maar mee gestopt om rijst door zijn eten te doen, want dat dikt veel te veel in. Aardappels zou beter zijn, maar ja dat zien ze hier als groenten dus dat krijgen we niet zo vaak. Eliaz heeft trouwens MLD voor diegene die het interessant vinden. Zijn levensverwachting is ook niet lang. Hij is nu 5 en rond die leeftijd ligt de levensverwachting ook.
Even wat over Nour. Nour is een een jongetje van 6. Hij gaat overdag naar de dagbesteding/ school. Hij heeft veel last van spasme, daardoor is de verwachting er ook niet dat hij leert lopen. Tis echt een schatje, hij is meestal vrolijk. Hij vindt het bijvoorbeeld leuk als je net doet of je niest. Dat zegt hij ‘tsie’ en dan wil hij dat je ‘ha ha ha tsjoe’ zegt. Dan gaat hij echt stuk van het lachen. En het liefst wil hij dat je het 10 keer achter elkaar doet! Met eten kan hij wel heel kieskeurig zijn. Zijn vaste ontbijt is er nu niet, dus maken we melk met melkpoeder, water en wat suiker. Dat kost nogal eens moeite om naar binnen te krijgen. Uiteindelijk eet hij het meestal netjes op gelukkig. Laatst was ik hem zijn avondeten aan het geven, Brinta. Hij was er niet heel enthousiast over. Ondertussen deed Ahmed iets wat niet mocht, dus ik ging naar hem toe. Toen ik terugkwam lag er overal Brinta op de grond. Ik dacht dat hij het uitgespuugd had omdat hij het niet lekker vond, maar toen zag ik het bakje op de grond liggen. Ik had het niet vergenoeg weggezet. Hij had het van de tafel getrokken en ook nog even mee gezwaaid denk ik, want de volgende dag vroeg Ben (collega en groep oudste) aan mij ‘wat is dat aan het plafond’? Ik keek en zag allemaal Brinta zitten. Het was me nog niet eens opgevallen, maar nu zitten er dus allemaal Brinta vlekken aan het plafond. Dat wordt keihard, dus om het er af te krijgen hebben we een beitel nodig denk ik!

Nour en Ikram waren op dezelfde dag jarig. Dat hebben we gevierd met heerlijke cake en taart. (zie foto’s). Loïs en Floor zijn muziektherapeuten en komen donderdag voor de dagopening langs. (Zie foto) Zij zijn ook vrijwilligers en wonen in hetzelfde appartement als mij, heel gezellig!

Maandag ben ik naar de tandarts geweest. Ik heb al ruim 2 weken kiespijn. De oude vulling is eruit gehaald en hij heeft er een tijdelijke nieuwe ingedaan met medicijnen die het schoonmaken en ontsmetten. Als ik geen pijn voelde moest ik na 3 dagen terug bellen, maar helaas, het doet nog steeds zeer. Nu ga ik vrijdag weer en waarschijnlijk wordt het een zenuwbehandeling, daar baal ik echt van. Net nu ik hier zit gaat tie weer zeer doen. Het is gelukkig heel goedkoop hier. De tandarts komt uit Chili en heeft in Amerika gestudeerd dus dat is wel een geruststellend gevoel!
Voor de rest vind ik het hier echt heel fijn om te werken. Ik heb het heel erg naar mijn zin en heb nog geen last van heimwee gelukkig. De andere vrijwilligers zijn ook echt heel gezellig en leuk en lief, dus dat is wel heel fijn!
We gaan straks met een groep bowlen in Bethlehem.Wordt vast heel gezellig!

Tot schrijfs!

  • 08 Oktober 2014 - 19:13

    Oma Van Doleweerd:

    Wat een mooi positief verslag Janita, daar word ik blij van, goed te horen dat je het naar je zin hebt! Het tandartsen verhaal is wat minder, maar dat gaat ook goed komen. Vandaag is Perronne jarig, daar was die taart ook een beetje voor hè!
    We kijken nu al uit naar je volgende verslag......
    Fijn dat jullie leuke dingen samen ondernemen!
    Liefs Oma van D

  • 09 Oktober 2014 - 12:19

    Oom Ben:

    Janita,

    Wat een leuk verhaal, prachtig!

    De volgende zin vond ik bedenkelijk: Je zag ook een massagraf met allemaal botten en schedels van waarschijnlijk de kinderen die Herodus heeft laten vermoorden. Dat vond ik wel indrukwekkend om te zien. Er waren ook allemaal graven nog te zien. ’s Avonds hebben we gebarbecued bij een pretparkje (voor kinderen).

    Heb er kostelijk om gelachen, vrij tegenstrijdig...
    Hou vol daar.

    Groetjes Ben

  • 09 Oktober 2014 - 21:06

    Jos En Ida:

    Hoi Janita,

    Wat een belevenissen allemaal!! We genieten van je enthousiaste verhalen!

    Geniet ervan en zorg goed voor jezelf.

    Groet Jos en Ida

  • 11 Oktober 2014 - 21:13

    Opa En Oma Krijger:

    Leuk dat we weer iets van je horen, dan weten we weer eens wat je allemaal beleefd. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Jammer van je kiespijn. Leuke foto's. Groetjes van opa en oma (en Dineke)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janita

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 17750

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 07 Mei 2015

Jemima!

Landen bezocht: